وقتی آمار بیکاری را بررسی می‌کنیم کمی ناامید می‌شویم. اعداد و ارقام سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که در  ۵۵.۴ درصد خانوارهای ایرانی فقط یک فرد شاغل وجود دارد. این شرایط در سال‌های اخیر باعث شده است که بسیاری از افراد تحصیل کرده، کسانی که مهارت‌های فنی و حرفه‌ای دارند، زنان خانه‌دار، فعالان حوزه صنایع دستی، بازنشستگان و جوانانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند به جای استخدام شدن در شرکت‌ها و… به فکر ایجاد کسب و کار خانگی بیفتند و از این راه درآمد کسب کنند. طبق آمار رسمی کشور، در  سه سال اخیر ۱۵۱ هزار کسب و کار خانگی شروع به فعالیت کرده‌اند.

در شرایط جدید دنیا که به علت همه‌گیر شدن بیماری کرونا ایجاد شده، صاحبان کسب و کار خانگی دچار آسیب شدند. در این مطلب قصد داریم راه‌هایی معرفی کنیم (مثلا استفاده از امکان پرداخت امن یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و…) که به رونق کسب و کار خانگی شما کمک کند، شاید هم ترغیبی باشد برای کسانی که هنوز نتوانسته‌اند شغل مورد علاقه‌شان را پیدا کنند و تشویق شوند که کسب و کار خانگی خودشان را راه بیندازند.

۱. برای نمایش کسب و کار خانگی خود به یک ویترین نیاز دارید

یک کوزه آبی در موبایل است کنار لوگوی اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک.

مهم‌ترین اصل در  رونق کسب و کار خانگی، چگونگی نمایش و عرضه محصول است. چه چیزی بهتر از شبکه‌های اجتماعی؟

داشتن وبسایت برای معرفی کسب و کار خانگی شما گزینه بسیار مؤثری است ولی شاید خیلی افراد توان تهیه یک وبسایت جذاب و پویا را نداشته باشند و از آن مهم‌تر قادر به مدیریت آن نباشند و نتوانند بابت آن هزینه کنند. ولی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و…  هم رایگان هستند و هم قابلیت‌های بسیاری برای عرضه محصولات دارند.

فقط می‌ماند مشکل پرداخت اینترنتی که آن هم با درگاه پرداخت امن سپارکس قابل حل است. انگار که خودتان یک وبسایت خرید و فروش اینترنتی با اینماد دوستاره دارید! ضمنا در هزینه طراحی سایت و مدیریت آن هم صرفه جویی کردید و بدون دردسر، اعتبار یک سرویس خوشنام و قانونی را پشت سر خود دارید.

برای درخشیدن در شبکه‌های اجتماعی چه کار باید کرد؟

دو موبایل با توضیح صفحه بیزینس اینستاگرام و آمار و نمودار برای کسب و کار خانگی
نمونه‌ای از اطلاعاتی که می‌توانید از صفحه بیزینسی اینستاگرام به دست بیاورید
  • عکس‌های واقعی و با کیفیت از محصولاتتان بگذارید.
  • از زاویه‌های مختلف عکس بگیرید و هر چند پست یک بار ویدئویی از فضای کار یا محصول همراه با توضیح منتشر کنید. در اینستاگرام از لایو غافل نشوید!
  • کپشن‌های جذاب بنویسید و درباره محصولتان توضیح مفید ولی مختصر بدهید؛ معمولا افراد کپشن‌های طولانی را نمی‌خوانند.
  • تا حد امکان به کامنت‌ها و پیغام‌های خصوصی پاسخ بدهید. شاید یک سوال را بارها افراد مختلف بپرسند. حوصله به خرج دهید و پاسخگو باشید.
  • در اینستاگرام حساب کاربری تجاری ایجاد کنید (Business Profile) تا امکانات بیشتری مانند آمار کلیک روی وبسایت، رده سنی و جنسیت بازدید کنندگان صفحه و چکیده‌ای مفید از فعالیت صفحه‌تان به دست بیاورید.
  • هشتگ مرتبط و کاربردی بزنید. هشتگ‌های ترند شده در موضوع کاری‌تان را پیدا کنید و در مناسبت‌های مرتبط با فعالیتتان از هشتگ‌های روز، غافل نشوید.

برای اینکه بدانید خریداران در فضای اینستاگرام به چه نکاتی دقت می‌کنند نوشته خرید امن اینستاگرام را بخوانید.

۲. کسب و کار خانگی را به شهر محل سکونت خود محدود نکنید

بسته ای با چتر روی نقشه ایران در زمینه آبی رنگ در پرواز است

درست است که باید از محدوده سکونت خود شروع کنید ولی هرگز به شهر یا روستای محل سکونت خود قناعت نکنید. با گسترده شدن سرویس‌های حمل بار، به سادگی می‌توانید تولیداتتان را به کل ایران بفرستید و کسب و کار خانگی خود را رونق بدهید. حتی خوراکی‌های فاسد شدنی مانند ماهی و میگوی تازه صید شده از جنوب کشور به همه نقاط ایران فرستاده می‌شود، چه برسد به کالاهایی مانند صنایع دستی یا پوشاک. حتی می‌توانید به بازار خارجی هم فکر کنید. محصولات با کیفیت صنایع دستی بازار خوبی در خارج از ایران دارند.

شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد و… بازارهای خوبی برای فروش محصولات هستند ولی شما باید بازار خود را به طور خاص پیدا کنید و ببینید کجا بیشتر خواهان محصول شما هستند و به قول معروف: زیره به کرمان نبرید! برای دانستن اینکه کجا بازار خوبی دارید باید تحقیق کنید، شاید نیازی به آزمون و خطا هم نباشد. رقیب‌های خود را بررسی و تحلیل کنید و ببینید آنها چطور عمل کرده‌اند. از این اطلاعات کمک بگیرید و راه خودتان را پیدا کنید.

برای جلوگیری از کلاهبرداری هم می‌توانید از سامانه داد و ستد ایمن استفاده کنید. می‌دانیم که فرستادن کالا به شهرهای دیگر بدون اینکه پول کالا را دریافت کرده باشید، کار پرخطری است. چون احتمال دارد که خریدار پول را به شما انتقال ندهد. از آن طرف هم او اعتماد نکند که کل پول را برای شما واریز کند. نمی‌توان به هیچ کدام از دو طرف خرده گرفت که چرا به دیگری اعتماد ندارد. این مشکل را می‌توانید به راحتی با ساختن داد و ستد در سپارکس حل کنید.

خواندن این نوشته را هم پیشنهاد می‌کنیم: چطور یک خرید و فروش ایمن داشته باشم تا ضرر نکنم؟ (راهنمای فروشندگان)

۳. خیال خریدار را از بابت کسب و کار خانگی خود راحت کنید

شما باید به مشتری خود اطمینان بدهید تا او به شما اعتماد کند. هیچ چیز مهم‌تر از کسب اعتماد خریدار نیست. اگر توانستید یک داد و ستد موفق همراه با رضایت مشتری داشته باشید یعنی بازی را برده‌اید. هر مشتری راضی، یک بازاریاب برای کسب و کار خانگی شماست. تحقیقات نشان می‌دهد که تبلیغات دهان به دهان مؤثرترین راه تبلیغ است و برای شما مشتری‌های واقعی جذب می‌کند.

چطور اعتماد خریدار را جلب کنم؟

دو موبایل در زمینه آبی صفحه اینستاگرام و استوری رضایت مشتری را نشان می‌دهند.
  • خوش قول باشید. در مورد قیمت کالا، هزینه و زمان ارسال دقت کنید و عدد درست بدهید. اگر برای جذب مشتری، دروغ بگویید و بعد حرف خود را عوض کنید و قیمت یا زمان رسیدن کالا را تغییر دهید باید بدانید که مشتری را از دست خواهید داد. ممکن است چند بار موفق شوید ولی در نهایت محکوم به شکست هستید. هیچ کس به فروشنده‌ای که مدام حرف خود را عوض می‌کند اعتماد نخواد کرد.
  • پیغام‌های رضایت یا تشکر خریداران را با حفظ حریم شخصی‌شان در صفحه کاری‌تان بازتاب دهید. مثلا یک هایلایت را در اینستاگرام به رضایت مشتری اختصاص دهید. این کار حس خوبی به مخاطبانتان می‌دهد و در جلب اعتمادشان مؤثر است.
  • از سرویس‌های ایمن کننده پرداخت استفاده کنید تا به خریدار نشان دهید همه کارهای مالی را به صورت قانونی انجام می‌دهید. سفارش‌های دور و نزدیک را با سپارکس ایمن کنید. به این صورت هم دریافت پول را تضمین کرده‌اید و هم ارسال کالا را. با این کار اعتبار کسب و کار خانگی خود را بالا می‌برید و نشان می‌دهید از به‌روزترین و مطمئن‌ترین روش‌های پرداخت آگاهید. مشتری‌ها شما را بابت اعتماد به نفس و باوری که به درستی کسب و کار خانگی خود دارید تحسین می‌کنند.
  • مهلت تست بدهید و امکان مرجوع کردن داشته باشید. اگر  مشتری به درست یا غلط، از کالایی که دریافت کرده ناراضی بود، سعی کنید رضایت او را به دست بیاورید. با او تعامل کنید. فروشندگان خوش برخورد و خوش اخلاق، برنده‌اند. کالا را پس بگیرید و پول آن را برگردانید. به اصطلاح، نوک بینی خود را نبینید؛ چد قدم جلوتر را ببینید. یک مشتری ناراضی می‌تواند برند یا نام شما را خراب کند. همان طور که تبلیغ دهان به دهان برای شما تبلیغی مؤثر است، تخریب دهان به دهان هم می‌تواند شما را زمین بزند. پس کمی ضرر بهتر از یک اشتباه جبران ناپذیر است. مطمئن باشید آن ضرر کوچک به قیمت رضایت مشتری و حس اعتماد به شما تمام خواهد شد.

۴. برای رونق بیشتر کسب و کار خانگی خود، سرمایه جذب کنید

یک دست در حال قرار دادن سکه‌ها روی هم برای کسب و کار خانگی

برای راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی نیاز به سرمایه اولیه دارید. هرچند کم، ولی بالاخره نیاز به پول وجود دارد. شاید پس انداز کمی داشته باشید ولی اگر از اول، محکم شروع کنید شانس موفقیتتان بیشتر است. برای جذب سرمایه می‌توانید به راه‌های زیر فکر کنید:

  • وام بگیرید. دولت برای ایجاد اشتغال، از مشاغل خانگی حمایت کرده و مبلغ این وام به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. برای گرفتن وام لازم است مجوز مشاغل خانگی را بگیرید و فرم مربوط به وام را پر کنید.
  • از اطرافیان خود سرمایه جذب کنید و آنها را در کار شریک کنید. خیلی افراد هستند که پس اندازی دارند ولی ایده‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند. ممکن است پول آنها برای راه‌اندازی یک کار، کم به نظر برسد ولی جمع شدن آن با سرمایه شما می‌تواند راهگشا باشد.
  • اگر چیزی برای فروش دارید، بفروشید! نترسید و شروع کنید. اگر به مهارت و کار خود ایمان دارید، برای آن هزینه کنید.  این مورد به‌ویژه برای موقعی توصیه می‌شود که کاری را شروع کرده‌اید و به آینده آن امیدوارید. خوب پیش رفته‌اید و درآمد کسب کرده‌اید ولی نیاز دارید کارتان را گسترش بدهید.
  • خودتان را به کسب و کارهای بزرگ‌تر و مرتبط به حوزه کاری‌تان معرفی کنید. آنها می‌توانند روی کار شما سرمایه‌گذاری کنند. می‌توانید با آنها همکاری کنید و بخشی از کار آنها را شما انجام دهید. پیشنهادهای هوشمندانه بدهید تا نظر آنها را به عنوان یک کسب و کار آینده‌دار جلب کنید.

سپارکس به عنوان یک سامانه داد و ستد ایمن همواره پشتیبان کسب و کار خانگی بوده است و با گذاشتن سرویس درگاه پرداخت امن خود در اختیار مشاغل خانگی، به آنها کمک می‌کند که پا بگیرند و اعتماد خریداران را جلب کنند.